Sedan en tid skriver vi matlistor i Bakbokmat-familjen, och det är jag väldigt nöjd med. Att ha maten planerad gör vardagen enklare, matkostnaden lägre och underlättar, i alla fall för mig, testandet av nya maträtter. Det kan även bli lättare att variera det som serveras. Jag skriver ofta bara matlista för vardagarna, och låter helgen hänga lite fritt, men det är naturligtvis en smaksak.

Hur går man då tillväga? Jag börjar med att inventera kyl och frys samt skafferi för att se vad som finns hemma och i första hand utgå från de varorna. Sedan tittar jag på almanackan för att anpassa maten till veckans aktiviteter. Jag planerar till exempel inte in kalops dagen då vi kommer från jobben kl 17 och äldsta filuren ska på scouterna kl 18.

Efter den förberedande planeringen är det dags att sätta igång! Sätt dig vid bordet med papper, penna och lämpliga inspirationskällor såsom kokböcker, annonsblad och en fin internetuppkoppling. Anteckna matlistan på ett papper och det som behöver handlas på ett annat papper.

Hur kan då en matlista se ut? Precis hur som helst! Här följer ett exempel med maträtter som finns på min blogg.

Måndag: Wok med sidfläsk

Tisdag: Fiskbullar i currysås

Onsdag: Köttfärssoppa och plättar

Torsdag: Lax i ugn

Fredag: Irakisk kyckling med mango

Hur gör du? Planerar maten minutiöst, spontanlagar eller något mitt emellan?

