Jag har läst och älskat både Ru och Mãn av Kim Thúy. Kan man då älska ytterligare en bok av samma författare som har många likheter med föregångarna? JA, det kan man!

Jag ser Ru, Mãn och Vi (Sekwa) som tre väninnor med en gemensam historia av flykt och främlingsskap. Men det är tre olika personer, och därför blir nyanserna i historien olika. 

Huvudpersonen i den senaste romanen heter Bao Vi och flyr till Kanada från förtryckets Vietnam tillsammans med sin mamma och sina bröder. Familjen har många förväntningar på Vi om vad hon ska studera, vem hon ska gifta sig med och var hon ska bo. Men Vi har egna önskemål, och lyckas med stöd från mammans väninna Há välja sin egen väg. Há är förövrigt en av mina favoriter i boken. Hon är en stolt och självsäker kvinna som går sönder av ofattbara trauman, men sedan kan resa sig upp igen och fortsätta älska sig själv och andra.

Kanske hänger jag inte helt med på kärlekshistorien i slutet av boken, och jag är kluven till det öppna slutet… Men jag älskar Vi med sina fantastiska små historien och ett språk som känns både avskalat och poetiskt på samma gång. Jag hoppas att Kim Thúy fortsätter skriva och att det inte dröjer länge till nästa bok.

Andra som har skrivit om boken: FeministbiblioteketOch dagarna går.

Boken kan bl a beställas från Bokus och Adlibris.