Den här grytan kan jag varmt rekommendera både till er som älskar messmör och till den som ställer sig mer frågande till pålägget. Grytan är helt enkelt otroligt god! Min första tanke när jag åt det var “När får jag äta den igen?”, och det måste ses som ett mycket gott betyg.

Jag serverade grytan med ris och grönsaker, men den passar säkert bra med både potatis och pasta också. 

Jag har inga exakta viktmått på köttet eller champinjonerna, utan tog på ett ungefär. Receptet kommer från Matklubben.

Fläskfilégryta med messmör

  • 1 gul lök
  • Ca 200g färska champinjoner
  • 1 röd paprika
  • Lite smör eller olja
  • Ca 600 g fläskfilé
  • 3 dl grädde 
  • 1-2 msk senap
  • 3-4 msk messmör
  • 1 kycklingbuljongtärning
  • 1 klyfta pressad vitlök
  • Salt och peppar 
  1. Skala och hacka löken. Rensa och skiva champinjonerna. Kärna ut och skiva paprikan. 
  2. Stek lök, champinjoner och paprika i en panna med lite smör eller olja. Stek tills det mesta vattnet försvunnit från champinjonerna.
  3. Skär fläskfilén i små bitar och låt dem bryna ihop med löken, paprikan champinjonerna.
  4. Tillsätt grädde, senap, messmör, buljong, och pressad vitlök. Låt grytan koka ca 10-15 minuter.
  5. Smaka av med salt, peppar och eventuellt mer senap eller messmör.

Gluten/laktos

Rätten är glutenfri. Vid laktosintolerans: Stek i olja eller laktosfritt smör och samband laktosfri grädde. Byt ut messmöret mot någon annan smaksättare.

