Den här maträtten har jag tänkt blogga om många gånger, för den är en riktig favorit här hemma, men jag mäter liksom inte så noga när jag lagar den, och drar mig för att bara kunna skriva ungefärliga mått. Men här kommer den: min ungefärliga och underbara fish taco!

Typiskt nog, nu när jag skulle fotografera, så hade vi slut på tortillabröden. Så maten fick serveras på en flat tallrik med en skiva medelhavsbröd till. Men det var minst lika gott ändå.

Du kan välja mellan att steka eller fritera fisken. Det blir lika gott vilket som tycker jag. Använd rikligt med olja om du steker eftersom pankon drar åt sig en del. 

Servera gärna med grönsaker.

Originalreceptet finns på arla.se

Receptet räcker till ca 4 portioner.

Fish taco

  • 400g koljafilé (tinad)
  • Några matskedar vetemjöl
  • Ca 1 tsk spiskummin 
  • Ca 1/2 tsk chilipulver 
  • 1 ägg
  • Panko (asiatiskt ströbröd)
  • Olja till stekning eller fritering
  • Färsk eller djupfryst mango
  • 2 dl matlagningsyoghurt 
  • 150 g fetaost 
  • Färsk koriander
  1. Skär koljan i portionsbitar
  2. Häll vetemjölet i en skål och blanda ner spiskummin och chili.
  3. Ta fram en annan skål och vispa upp ägget. 
  4. Häll upp panko i en tredje skål. 
  5. Vänd först fiskbitarna i mjölet, sedan i ägget och sist i pankon.
  6. Stek eller fritera fiskbitarna. 
  7. Skär mangon i små bitar, om du använder färsk. Annars är det bara att hälla upp i en skål.
  8. Häll yoghurten i en skål och blanda ner tärnad fetaost.
  9. Värm tortillabröden och ställ fram en kruka koriander att plocka ifrån.

Gluten/laktos

Vid glutenintolerans: Använd glutenfri mjölmix istället för vetemjöl. Byt ut pankon mot glutenfritt ströbröd, och använd glutenfritt tortillabröd.

Vid laktosintolerans: Välj laktosfri yoghurt och fetaost.


