Jag har läst flertalet krönikor och även några böcker (bl a Heja, heja) av Martina Haag, men Det är något som inte stämmer (Piratförlaget) är något helt annat. Här har vi en välskriven bok med naken smärta och bråddjup ångest. Det är hela tiden ett driv i berättelsen, och jag kunde inte sluta lyssna på ljudboken. Det är Martina själv som läser boken, och hon gör det oerhört bra.

Bokens huvudperson Petra älskar sin man Anders och är nöjd med deras äktenskap. De hör ihop, och när de blir gamla ska den som är piggast dra den andre i rullstolen. Men så blir det inte. Allt eftersom märker Petra att något inte stämmer. Och till slut erkänner Anders: Han har träffat en annan kvinna och vill skiljas. 

Vi får följa Petra när hon är mitt i separationen, samt ett år efteråt när hon jobbar som stugvärd i fjällen. Hon räknar varje kvart hon genomlever och försöker andas. Ibland känns berättelsen av tiden i fjällstugan lite buskis, men det är okej.

Jag tycker att Haags beskrivning av ångest och uppgivenhet är alldeles enastående bra, och det här är absolut hennes bästa bok tycker jag. Haag har själv genomgått en separation nyligen, och när jag lyssnar på Det är något som inte stämmer skäms jag över att även jag läst löpsedlar och skvallerartiklar med spekulationer om deras separation. För bakom varje rubrik finns det en människa av kött och blod.

Andra som skrivit om boken: BokhoraSandra BeijerSimona AhrnstedtBeas bokhyllaJunitjejen.

  

