I år är november en vietnamesisk månad hos mig. Jag började med att bjuda på banh mi, och följer upp med krabbkakor.

Vad är krabbkakor?
Det är är biffar gjorda av krabbkött. Om jag förstått saken rätt så heter det Cha cua på vietnamesiska.

Hur var de att laga?
Egentligen var det inga svårigheter, men det är alltid en utmaning att laga mat som man inte har ätit tidigare. Det är svårt att veta om resultatet blev “rätt”.

Jag serverade krabbkakorna med nudlar och en ljummen sallad.

Var hittade jag receptet?
Jag tittade runt på flera olika recept, men utgick i första hand från det som Huggin presenterar. Jag hade tänkt ha i ett uppvispat ägg och en pressad vitlöksklyfta i krabbkakorna, men glömde helt enkelt bort det.

Hur smakade det?
Gott! Men kanske lite för mycket salladslök.

Kändes det vietnamesiskt att laga och äta krabbkakor?
Ja, det tycker jag! Har förstått att krabbkakor är en vanlig maträtt i Vietnam.

Krabbkakor med ljummen sallad

Krabbkakorna:
340 gram konserverat krabbkött
1 liten burk majs
2 stjälkar salladslök
1 msk fisksås (Fish saus)
2 tsk koriander
1 dl chilisås
2 dl ströbröd
Lite olja till stekningen

Salladen:
2 stjälkar salladslök
3 morötter
200 g sockerärtor
1,5 dl chilisås

Krabbkakorna
1. Häll krabbkötter i en bunke. Tillsätt majs, fint skuren salladslök, fisksås, koriander och chilisås. Rör om.

2. Håll i ströbrödet och blanda ordentligt. Låt stå i kylen ca 1 timme.

3. Forma smeten till kakor/biffar och stek i olja några minuter på varje sida.

Salladen:
4. Skala och strimla morötterna. Skär salladslöken fint. Strimla sockerbetorna, eller servera dem hela. Häll grönsakerna i en skål och tillsätt chilisåsen.

5. Tillaga nudlarna enligt anvisningen på förpackningen. Blanda salladen med nudlarna, eller värm grönsakerna försiktigt i en kastrull och servera separat.

20131109-215240.jpg