Den här veckan är det extra fokus på ungdomsböcker på två av mina favoritbloggar. Fiktiviteter har barn- och ungdomsvecka med många intressanta recensioner, och hos Lyran är ungdomsböcker ämnet för veckans tematrio.

I tematrion väljer jag att presentera 3 ungdomsböcker som jag läst eller lyssnat på som vuxen.

Förr eller senare exploderar jag
Hazel har obotlig cancer och är trött på livet. Så träffar hon Augustus, och allt vänds upp och ner. Otroligt gripande om kärlek, döden och att växa upp.

Cirkeln
Efter att inte ha läst fantasy på evegheter, och dessutom fått för mig att jag inte gillade generen, föll jag ändå handlöst för Cirkeln. Nu längtar jag efter Nyckeln, sista boken i Engelsforstrioligin.

Här ligger jag och blöder
En riktig bladvändare om gymnasietjejer Maja som råkar såga av en bit av tummen, bråkar med sin pappa, möter kärleken och plötsligt inte vet vart hennes mamma är. Välskriven, full av humor och med det djupaste allvar.

Vilka ungdomsböcker tycker du om?

20131108-220227.jpg

20131108-220247.jpg

20131108-220305.jpg

