Jag har på det stora hela haft väldigt tur med böckerna i år, och läst en hel del fullpoängare. Surt sa räven om rabarbrena (Kabusa böcker) av Karin Brunk Holmqvist är tyvärr inte en av dem. Kanske passar boken ypperligt för andra, men mig fångade den inte alls. 

Pensionärerna Berta och Gunnar har sålt huset och flyttar till en behändig lägenhet i Simrishamn. De umgås med grannparet Hjördis och Konrad, och tillbringar mycket tid på koloniområdet.

Koloniområdet står i fokus för handlingen, och det pågår stillsamma intriger mellan människorna där. Men som sagt, inget som fångar mig.

Något som däremot irriterar mig är kvinnosynen som de både paren har. Kvinnor varken jobbar, kör bil eller hanterar pengar. Kanske ska det vara komiskt, men nej.

Det enda jag tycker är lite roligt är Gunnars förmåga att alltid förvränga ordspråk. Och där av titeln Surt sa räven om rabarbrena.

Andra som har skrivit om boken: En bok om dagenBokmalenBokpotaten.

Boken kan bl a beställas från CdonAdlibris och Bokus. Exemplaret jag läste kom från bibliotekets bokcirkelkasse.

