En av de braiga sakerna med att vara med i en bokcirkel är att man läser böcker som man inte hade hade valt själv.

1984 av George Orwell läste jag för drygt 15 år sedan och hade inte tänkt läsa om igen eftersom den var så otäck. Men när den valdes i bokcirkeln blev jag ändå sugen och satte i mig den från pärm till pärm, och det är jag glad för. 1984 skrevs i slutet av 1940-talet men är fortfarande skrämmande aktuell.

Huvudpersonen Winston Smith lever i ett totalitärt samhälle som styrs av Partiet och dess mytomspunne ledare Storebrot. Partiet nöjer sig inte med att försöka styra sina medlemmars tankar, känslor  och handlingar, utan skriver ständigt om historien så att den ska passa den för dagen rådande situationen. Människor som kommit i onåd skriva bort ur böcker och tidningsartiklar. Det samma gäller vallöften som inte kunnat hållas och allianser som brutits. Historien försvinner och endast nuet existerar. 

Winstons intellekt driver honom till att göra uppror mot Partiet. Han kan inte acceptera att sanningar ändras från dag till dag och att individer inte får forma sina egna tankar. 

Orwell lägger mycket på att behandla språkets betydelse för att styra individens tanke. För att begränsa människors tänkande har synonymer tagits bort och nya ord med en exakt och inflexibel betydelse tagits fram. Idag dras det paralleller till Ryssland där Putinregimen kontrollerar mycket av nyhetsrapporteringen och därigenom påverkar språket efter sina intressen. 

Trots att jag, uppenbarligen, tycker att Orwells diskussioner om språket är intressanta, så tror jag ändå att boken vunnit på om de  avsnitten kortats ner. Det samma gäller de tättskrivna delarna som ska vara ett utdrag ur oppositionens skrift. 

1984 är en viktig bok eftersom den behandlar individens frihet, diktatur och förtryck. Den påminner mig om hur värdefull yttrandefriheten är och att den måste försvaras. För utan den är våra tankar och vårt intellekt satta i bojor.

Boken kan bland annat beställas från Bokus och Adlibris. Exemplaret jag själv läste kom från en av bibliotekets bokcirkelkassar.

