Med lätt överslagsräkning skulle jag tro att min vakna tanketid fördelas på det här sättet: 50 procent Anne Frank. 30 procent andra världskriget. 20 procent lite mer nutida saker, som vad det blir till middag och sådant. 

Född fenomenal (Bonnier Carlsen) av Josephine Bornebusch handlar om högstadietjejen Rut. Hon är en riktigt skön person som tillåter sig att vara nördig, och som har världens bästa självförtroende. 

Boken är skriven i dagboksform och bjuder på många skratt. För hur ska man kunna undvika att dra på smilbanden när Rut utan pardon beskriver sin klass och sina omaka föräldrars egenheter? 

Förutom skratt och dråpligheter får vi även följa Ruts utveckling genom boken. Hur hon blir mer öppen och mindre dömande mot sin omgivning. 

Född fenomenal påminner en hel del om Jeff Kinneys serie Dagbok för alla mina fans. Båda innehåller en charmig kaxighet och komisk egocentrism. Jag uppfattar det dock som att Bornebuschs bok riktar sig till lite äldre barn än Kinneys serie. 

Född fenomenal är inte en fantastisk ungdomsbok, som till exempel Förr eller senare exploderar jag. Det saknad djup, dramaturgisk finess, och jag lär inte känna karaktärerna ordentligt. Men boken är bra! Lättläst, rapp och humoristisk. Extra beröm för budskapet att tjejer får vara nördar och att man ska tro på sig själv. 

Andra som skrivit om boken: BokmalenPrickiga PaulaSagan om sagorna

Se även: GinzaBokus.