Min virtuella världsomsegling med Lyran och gänget har nått Asien. Jag tillbringar månaden i Vietnam och startat temat genom att servera Banh mi.

Vad är banh mi?
Det är en baguette som fyllts med allehanda matiga godsaker. Rätten kan ses som en cross over, eftersom brödet är ett arv från den franska kolonialtiden, medan fyllningen består av mer klassiskt vietnamesiska smaker.

Hur var den att laga?
Jag valde att göra den enkelt för mig genom att använda färdiga baguetter, och likaledes färdig majonäs. Då blev rätten otroligt snabb och lätt att fixa till.

Var hittade jag receptet?
Receptet hittades på Ica.se. Jag hade tyvärr inte färsk ingefära eller koriander utan fick ta burkvarianten. Limeklyftorna byttes ut mot citron.

Hur smakade det?
Väldigt gott! Banh mi kommer definitivt serveras fler gånger i det Bakbokmatska hemmet. Barnen tyckte om att själva få fylla sina baguetter.

Kändes det vietnamesiskt att laga och äta banh mi?
Ja, absolut! Jag förknippade sedan tidigare baguetteätande med Vietnamn, och i boken Man mumsas det baguette. Rätten innehåller ingefära, och det förknippar jag med asiatisk matlagning.

Banh mi

Ca 600 g lövbiff
Lite olja att steka i
1 msk ingefära
1 msk koriander
1/2 tsk salt
1 kryddmått svartpeppar
2 morötter
1/2 gurka
1 citron
Baguetter
Chilisås
Majonäs

1. Strimla lövbiffen och stek i olja på hög bärme. Krydda med ingefära, koriander, salt och svartpeppar.

2. Skala morötterna och riv den med rivjärn, eller skär tunna strimlor med kniv. Skär gurkan i tunna skivor. Skär citronen i skivor.

3. Dela baguetterna. Fyll dem med kött, grönsaker, chilisås och majonäs. Toppa fyllningen med en skiva citron.

20131107-084648.jpg