Nu är sommaren här, och Feministbiblioteket har taggat mig att svara på frågor om sommarläsning.

1. Vilka 5 böcker bara MÅSTE hinna läsas i sommar?

Först och främst vill jag läsa ut Mörka platser. Sedan kan jag tänka mig att Livets skafferi är en trevlig sommarbok, och den är dessutom en av mina hyllvärmare. Andra böcker jag längtar efter är Kaninhjärta, Smitning och Kvinnan som gick till sängs i ett år.

2. Vilken bok är du egentligen inte så sugen på men känner att det är dags att ta tag i?

Gustaf Fröding och kärleken. Jag började i den för flera månader sedan, och visst, den är intressant. Men lite sig. Och jag har kört fast.

3. Var är bästa stället att läsa i sommar?

Jag tror det är på vår uteplats. Där vill jag sitta i en av stolarna som maken fick i 40-årspresent och läsa en riktigt bra bok. I scenariot ingår det att barnen sover gott i sina sängar. Förresten, jag vill gärna ha en läskande kall dryck i glaset.

4. Handen på hjärtat, var tror du att du faktiskt kommer att läsa någonstans?

I sängen, precis som vanligt.

5. Vilken bok tror du kommer bli sommarens bästa?

Det skulle kunna bli Mörka platser som jag håller på med nu.

6. Vilken bok borde ALLA läsa i sommar?

Utrensning av Sofi Oksanen. Inte för att det är sommar, utan för att det är en grymt bra bok.

7. Strand eller hängmatta?

Jag tycker väldigt mycket om att vara på stranden, men det är sällan jag får tillfälle att läsa där. Svarar stranden ändå eftersom man måste få drömma lite! (Och eftersom vi inte har någon hängmatta, hehe.)

8. Deckare eller roman?

Romaner! Jag är en lättskrämd och mörkrädd människa.

9. Favoritgenre?

Först och främst romaner. Sedan har jag börjat upptäcka att det finns en hel del bra biografier och ungdomsböcker som vill bli lästa.

10. Tagga 3 andra!

Fiktiviteter, Tant Augustas tekopp, Eli läser och skriver.

Sedan vill jag veta vad just DU, med eller utan egen blogg, har för läsplaner under sommaren!

Tack till min dotter Sofia som har tagit bilden.

20130609-194236.jpg