Rabarberkräm! Lika enkelt och gott som nostalgiskt. Både min mamma och min mormor kokade underbart god kräm till mig under barndomens sommarlov.

Mitt recept räcker till ca 5 portioner. Ett annat recept på rabarberkräm hittar du http://www.recepten.se/recept/rabarberkraem.html. Själv bilen jag oerhört nostalgisk (igen!) av bilden, eftersom jag köpte sådant porslin när jag flyttade hemifrån.

Servera gärna krämen ljummen, med kall mjölk eller gräddmjölk till.

Rabarberkräm

Ca 6 stjälkar rabarber
2 dl socker
1 dl vatten
2 msk potatismjöl

1. Skala rabarbern och skär den i tunna bitar.

2. Lägg rabarberbitarna i en kastrull.

3. Tillsätt vatten och socker.

4. Låg koka på svag värme i ca 10 minuter.

5. Häll lite vatten en skål. Tillsätt potatismjölet och blanda ordentligt.

6. Häll försiktigt blandningen i krämen under omrörning.

7. Låt koka upp.

Rabarberkräm innehåller inte gluten.

Vid laktosintollerans: Använd laktosfri mjölk och grädde.

20130604-145443.jpg

