Jag har alldeles precis läst ut en fantastiskt bra bok: Utrensning (Albert Bonniers förlag) av den finska författaren Sofi Oksanen. Jag fick boken i present, men minns tyvärr inte av vem. Vilket är synd eftersom jag verkligen hade velat tacka den som gav mig denna fantastiska läsupplevelse.

I Utrensning möter vi Aliide, en äldre kvinna som bor ensam i ett hus på den estniska landsbygden. Året är 1991 och Estland har precis blivit fritt efter att ha varit ockuperat av Sovjetunionen.

Vi möter också Zara, en ung kvinna på flykt, som Aliide hittar liggande utanför huset. Båda kvinnorna bär på en komplicerad historia, som visar sig vara mer gemensam än vad en av dem först tror.

Oksanen låter oss få inblick i de båda kvinnornas känsloliv. Det är rädsla, osäkerhet, svartsjuka, hat och skam som tynger dem, men kvinnorna bär också på en stark känsla av hopp som kan omsättas i både kraft och handling.

Jag känner så starkt för både Zara och Aliide. De är inga supermänniskor utan vanliga kvinnor i en mycket utsatt tillvaro. Jag uppskattar att boken har ett tydligt kvinnoperspektiv, och att den rör sig i både nutid och tåtid. Det gör berättelsen extra intressant och spännande. Spänningen gjorde att jag bitvis inte kunde vända blad fort nog.

Oksanen har ett personligt och poetiskt språk som ytterligare förhöjer läsupplevelsen. Jag längtar redan efter att läsa fler av hennes böcker!

Utrensning blev årets fjärde lästa hyllvärmare.

Andra som skrivit om boken:
Feministbiblioteket
Bokhora
Med näsan i en bok
Bokblomma

Boken kan beställas från Adlibris och Bokus.

20130609-184850.jpg

