Just nu pågår OS i Sotji, och det där att idrott inte skulle höra ihop med politik är bara struntprat. När Internationella olympiska kommittén gav OS till Ryssland gav de det till ett land som förföljer HBTQ-personer och inte tillämpar yttrandefrihet.

Glädjande nog finns det många som protesterar mot Rysslands lagstiftning. Både i det stora och i det lilla.

Sannas bokhylla föreslår att vi ska ge herr Putin tips om HBTQ-litteratur, och det det tycker jag var en alldeles utmärkt idé. Eftersom jag inte vet Putins litterära preferenser, och eftersom det finns så mycket intressanta HBTQ-böcker gör jag en ganska spretig lista. Dessutom vill jag visa med det att HBTQ inte är ett isolerat fenomen, utan något helt naturligt och vackert som finns, och ska få finnas, överallt.

Barn och ungdomsböcker

Kalle med klänning av Anette Skålberg.
Kalle är en skön kille som upptäcker att klänning är ett mycket skönare och snyggare plagg än tröja och byxor. Men det är inte alla som är nöjda med hans klädval.

Gabriela Stjärna och fienden av Anna Charlotta Gunnarsson
När Gabriela får en ny klasskompis blir hon genast misstänksam eftersom han verkar vara en riktig lögnare. Han påstår att hans mamma jobbar med än det ena och än det andra. Sanningen visar sig vara att klasskompisen har två mammor!

Tonår, unga vuxna

Engelsfors-triologin av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren
Den fantastiska Engelsfors-triologin handlar inte i huvudsak om HBTQ, utan har det som en mindre del i handlingen, och det tycker jag är så snyggt! För det ska inte behöva vara en stor grej att vara HBTQ, utan något som omvärlden betraktar som helt naturligt.

Jag är ju så jävla easy going av Jenny Jägerfeld
När Joanna blir kallad för lesbisk tänker hon att det kan nog stämma. Hon är ju kär i Audrey! Men liksom i Engelsfors-böckerna är HBTQ inte någon stor grej. Det bara är. Precis som jag vill att det ska vara.

Vuxna

Torka aldrig tårar utan handskar av Jonas Gardell
Gardells triologi tar oss tillbaka till 80-talets Sverige. En dödlig sjukdom härjar, och den kallas för bögpesten. Böckerna handlar om rädsla, skam och skuld, men framförallt om kärlek.

Kära läsare! Oavsett om du ät president eller inte så hoppas jag du får många fina läsupplevelser, att du visar tolerans mot din omhovning, och att du sätter kärleken främst.

20140209-081056.jpg