Att recensera en bok som blivit kultförklarad är inte helt lätt. Stephenie Meyers böcker om tonårstjejen Bella som förälskar sig i vampyren Edward har sålts i över 30 miljoner exemplar och en enorm skara fans. Till viss del kan till viss del förstå förtjusning. Om jag kunde drömma (Wahlströms) innehåller romatik, och språket är enkelt. Det är lätt att hålla isär figurerna och kanske är det en kittlande tanke att förälska sig i en vampyr.

Men nej, jag sällar mig inte till raden av Twilight-fans. För mig är intrigen i boken för tunn, och när handlingen till slut sätter fart hänger jag knappt med i svängarna. Ingen av huvudpersonerna tilltalar mig särskilt mycket. Kanske är det för att de inte beskrivs på något djupare plan. Det leder också till att jag inte förstår varför de blir kära i varandra.

Tror det negativa omdömet utesluter jag inte att jag kommer låsa någon mer bok i serien, eller se filmatiseringen. Vi får väl se hur pass vampyrbiten jag lyckades bli av mitt första böter med vampyrlitteraturen i allmänhet och Twilight-serien i synnerhet.

20140208-132619.jpg

