Jag tycker det är roligt att läsa både nyare och äldre barnböcker här hemma. Morris Lessmore och de fantastiska flygande böckerna (Kabusa böcker) av William Joyse tillhör den förstnämnda kategorin. Boken hann nätt och jämt landa på biblioteket förrän den fick följa med oss hem.

I boken möter vi Morris Lessmore. En man som älskar ord, men vars hela tillvaro kastas omkull av en vild storm. Morris tar sin tillflykt till böckernas magiska värld, och vad kunde väl ha gett en bättre tröst när tillvaron kommit i gungning!

Jag tycker mycket om bokens tema: att böcker och berättelser är viktiga. Att de kan ta oss framåt i livet. Jag tycker också om de vackra bilderna som för tankarna till 50-talet.

Boken uppskattas mycket av min 6-åriga filur. Jag tror han uppskattar att berättelsen lämnas öppen. Att den lämnar plats för läsarens egna tankar.

Boken kan beställas från Adlibris.

Andra som skrivit om boken: Bokmania, Flaskposten och Vår bokvärld.

20130330-144713.jpg