Den här boken har florerat flitigt på bokbloggar och i mitt Instagramflöde de senaste tiden, och tursamt nog valde jag den som juni-bok i Barn och ungdomsbokutmaningen 2017. För Ordbrodösen (Rabén & Sjögren) av Anna Arvidsson är en riktigt bra bok.

Det som ändå gjorde att jag inte läst boken förrän nu var, fånigt nog kanske, att jag inte förstod titeln. Ordbrodösen..? Vad är det och hur uttalas det? Här kan jag hjälpa den nyfikne med att den är en sammanslagning av Ord och Brodös. Alltså någon som broderar med ord. 

Alba tillhör en släkt av ordbrodöser, och nu när hon fyllt 18 år ska den magiska kraften komma till henne. Kraften som gör att man med det skrivna ordet kan styra folks handlingar. Men kraften kommer inte till Alba. Något är fel, men vad? Ett rafflande äventyr börjar där Alba får nysta i sitt förflutna samtidigt som hon både får hjälp och jagas av nya bekantskaper. 

Hela storyn känns väl uppbyggt och genomarbetad. Albas nutid och barndom knyts ihop fint tillsammans med ordbrodösernas historia. Det är sann berättarglädje på en mycket hög nivå. 

Jag tycker mycket om stämningen i boken, speciellt den magiskt återhållsamma i början. Jag tycker också om hur relationerna mellan karaktärerna beskrivs. När Alba flyttar in hos släktingarna Lo och Klara så förstår man direkt varför hon trivs och känner sig välkomnad. 

För egen del tycker jag kanske att handlingen springer på lite väl snabbt ibland, inte så att det känns slarvige eller forcerar, men jag hade gärna velat vila mer i några delar av boken för att ytterligare bygga upp stämningen. Å andra sidan så är det en ungdomsbok, och för den målgruppen passar det nog väldigt bra med en intensiv handling som hela tiden får en att vilja läsa mer. 

Ordbrodösernas förmåga att styra människor genom det skrivna ordet fick mig att tänka på hur betydelsefullt det är att man kritiskt granskar det man läser, och inte köper att som står. Vi lever i en tid med mycket information och fake news vilket får källkritik att bli livsviktigt.

Andra som skrivit om boken: Johanna deckarhörnaCarolina läserI hyllanEnligt O med flera.

Boken kan bl a beställas från Bokus och Adlibris. Själv läste jag den som e-bok via Storytel.

