Mitt intresse för facklitteratur fortsätter, och här sammanfaller det med mitt ganska nyvaknade träningsintresse.

Anders Hansen och Carl Johan Sundberg redogör för en mängd fördelar med fysiskt aktivitet. Som kraftigt minskad risk för högt blodtryck, diabetes typ 2 och flera sorters cancer. Författarna beskriver även forskningsresultat som visat att fysisk aktivitet kan förbättra den psykiska hälsan och hjärnans förmåga till inlärning. Det är helt enkelt en riktig pepp-bok till dig som tränar, eller funderar på att börja träna.

Boken är lättsamt skriven, och författarnas entusiasm inför ämnet känns i varje mening. Resultaten som presenteras känns väl underbyggda, och författarna verkar ha gjort ett gedigert arbete när de gått igenom den aktuella forskningen kring fysisk aktivitet och hälsa. Kapitlet om gener känns trots det lite ointressant, och kunde ha kortats ner lite. Boken hade också vunnit på om en del upprepningar tagits bort. 

Jag lyssnade på Hälsa på recept – träna smartare, må bättre, lev längre som ljudbok, och att ha den i lurarna när man går till gymet får en att ge lite extra under träningspasset. För målet med min träning är ju att förbättra hälsan och måendet.

Boken kan bl a beställas från Adlibris och Bokus. Själv lyssnade jag på ljudboken via Storytel.

