Måste erkänna att jag tyckte Tess av d’Urberville var lite seg till att börja med. Jag förstog liksom inte vart författaren Thomas Hardy ville komma med berättelsen. Men sedan klarnade konflikten för mig, och jag förstod precis. Istället för att kännas seg blev Tess av d’Urberville en roman som väckte riktigt starka känslor hos mig, och som jag verkligen gillade. 

Huvudpersonen Tess är äldsta dotter i familjen Durbyfield. Föräldrarna dricker lite förmycket, barnen är många och tillgångarna få. Ändå är det ett kärleksfullt hem, men Tess tar redan som ung ett alldeles för stort ansvar för de andra. I nedre tonåren blir hon våldtagen och gravid, vilket är konflikten i boken.

Samhället ser nämligen vålråkten som Tess eget fel. Hon ska skämmas och det hela ska helst hållas hemligt. 

Jag blir så arg på mannen som våldtagit henne, på mamman som vill sopa det under mattan och på Tess make som dömer henne så hårt när han får vetskap om historien. 

Men jag blir glad över att Tess kämpar och att hon strävar efter att vara ärlig. Jag är också glad att Hardy skrev den här romanen om kvinnors utsatthet redan 1891. Fortfarande finns synen att sexuella övergrepp kan vara offrets fel, och det måste vi bort ifrån. 

Jag lyssnade på boken via Storytel.

Det här var andra boken i mitt Therese-tema. Första boken var Thérèse Raquin.

