Jag är så glad att jag lärt mig läsa faktaböcker för nöjes skull. Efter väldigt många års läsande kom jag på det som min 13-åring fattat för länge sedan: Att man läser fakta för att det är kul och att man faktiskt inte måste förstå eller komma i håg allt. Det blir inget förhör. Om inte den insikten nått mig hade jag aldrig läst Min europeiska familj: De senaste 54000 åren av Karin Bojs, och det hade verkligen varit en stor miss för mig. 

Men kan det verkligen vara intressant att läsa om arkeologiska utgrävningar, mitokondrie-DNA och teorier kring när och var människan började med jordbruk? Ja, absolut!

Boken handlar om den europeiska befolkningens historia, och det som gör Min europeiska familj så bra är att man hela tiden känner författarens intresse och glöd. Boken har två perspektiv där det ena är författarens egna sökande efter sitt ursprung, och det andra är hela kontinentens historia. De perspektiven vävs samman och driver tillsammans boken framåt. 

Ibland är det någon upprepning för mycket, och inlägget om förintelsen känns lite onödigt, men vad gör det? Min europeiska historia är en fantastiskt importerande och välskriven bok av sällan skådat slag.

Andra som har skrivit om boken: BokblommaBoktankenMonika HääggBeas bokhylla.

Boken kan bl a beställas från Adlibris och Bokus. Själv läste jag den som e-bok på Storytel.

