Undrar du om 1800-talet har något att erbjuda dig? Jag svarar  ja! och Thérèse Raquin!

I sann naturalistisk anda utforskar Émile Zola människor psyken och han drar sig inte för någonting. Varken när det gäller beskrivningar av människor smutsiga känslor eller mindre trevliga miljöer, som fullbelagda bårhus. 

Boken handlar om den föräldralösa Thérèse som växer upp hos sin moster, Madame Raquin, och dennes son Camille. Thérèse tvingas kväva sina egna önskningar och hela tiden anpassa sig till sina släktingar. Camille är sjuklig och bortskämt, och Madame Raquin en överbeskyddande mor. Redan från början av boken förstår man att saker inte kommer sluta väl, men just själva slutscenen var ändå lite överrraskande för mig. Vägen fram till slutet kantas av påtvingade äktenskap, otrohet, hat, mord och galenskap. 

När jag börjar lyssna på boken var det väldigt svårt att sluta. Jag sögs in i det fantastiska språket och i den drivet destruktivta handlingen. Ingen av karaktärerna är särskilt trevlig, och det är sällan någon får vara lycklig. En helt fantastiskt bok alltså, för oss som gillar riktigt välskriven feel bad.
Andra som har skrivit om boken: Lyrans noblesserRörliga bilder och tryckta ord

Boken kan bl a beställas från Bokus och Adlibris. Själv lyssnade jag via Storytel.

