Jag älskar både semlor och våfflor, så korsningen semmelvåffla föll mig verkligen i smaken. Kanske ska du själv fira fettisdagen med en sådan? Och kanske tar jag och repriserar receptet på våffeldagen, men då med titeln våffelsemla…

Receptet kommer från Swedish food mafia. Om du, liksom min kompis L, inte gillar kardemumma så går det bra att hoppas över den.

Semmelvåffla

Våffelsmet

  • 50 g smör
  • 2 dl vetemjöl
  • 2 tsk kardemumma 
  • 1/2 tsk bakpulver
  • 1 dl mjölk
  • Knappt 1 kryddmått salt
  • 1 ägg
  • 1 dl kallt vatten 

Fyllning

  • 100 g mandelmassa
  • 2 dl grädde

Garnering

  • Florsocker eller strösocker
  1. Börja med våffelsmeten! Smält smöret och ställ det åt sidan.
  2. Blanda mjöl, kardemumma, mjölk, salt och ägg i en bunke. 
  3. Tillsätt det smälta smöret och vattnet. Blanda om.
  4. Grädda våfflorna i ett våffeljärn och låt dem svalna på galler.
  5. Fyllningen! Riv mandelmassan grovt, t ex på ett rivjärn. Vispa grädden.
  6. Lägg ett våffelhjärta på din tallrik. Strö på mandelmassa och lägg på en klick grädde. Lägg ett våffelhjärta ovanpå och stö/pudra över flor- eller strösocker.

Gluten/laktos

Vid glutenintolerans: Mitt våffelrecept innehåller gluten. Välj istället ett recept med exempelvis glutenfri mjölmix, mandelmjöl eller majsmjöl istället. 

Vid laktosintolerans: Använd laktosfri grädde, mjölk och smör. 

