Tack vare Kulturkollo bokcirkel så lyssnade jag nyligen på Sara Breischers roman Mamma är bara lite trött. Och det är jag väldigt glad för att jag gjorde!

Mamma är bara lite trött är en välskriven och smärtsamt aktuell bok om utmattningssyndrom. Vi möter Minna både före och efter sammanbrottet. Innan är hon en heltidsarbetande lärare på 40 år med man och två barn. Hon kämpar för att få ihop familjeliv, arbete och någon sorts egentid. Och ju mer hon kämpar destu sämre går det. Minnas växande ångest är så bra beskriven att jag känner den ända in i själen. 

Andra halvan av boken är annorlunda i stilen, och det tror jag beror på att Minna är så annorlunda efter utmattningen. Hon arbetstränar på en plantträdgård och blir oväntat kompis med Iris. En pensionsmässig konstnär utan några som helst tankar på karriär. Jag funderar en del på om de två delarna i boken borde varit mer sammanbundna med varandra, men jag tror inte det. Min erfarenhet av människor som drabbats av utmattningssyndrom är att många prata om sitt liv i termer av före och efter sammanbrottet. Själva utmattningen blir en skiljelinje. 

Vi är många som försöker leva det där perfekta och omöjliga livet där både karriären och hemmet ska vara på topp. Det är lätt att bara köra på och glömma fundera på vad som egentligen är viktigt. Livet blir helt inriktat på prestationer, och att bara vara och vila i stunden glöms alldeles borr. Mamma är bara lite trött är både en välskriven roman, en beskrivning av vår samtid och en välbehövlig ögonöppnare. 

Andra som har skrivit om boken: Enligt OBloggbohememBokomaten

Förlag: Lind & co.
Boken kan bl a beställas från Adlibris. Själv lyssnade jag på ljudboken via Storytel.

