Temat för januari i Barn- och ungdomsbokutmaningen 2017 var Röd. Mitt och dotterns val föll på Dagbok för utvalda: Jennas första av Pernilla Gesén, en författare som Sofia, men inte jag, läst tidigare.

Jennna går i sexan och tillhör klassens udda gäng ihop med sina bästisar Ayla, Ivonne och Svante. De startar ett band med målet att spela trash metal som idolerna Crusified Barbara. På skolan finns det populära tjejgänget med Vanessa i spetsen som gärna hånar Jenna och de andra bandmedlemmarna. Där finns också några justa vuxna som ställer upp, och några som sviker.

Mycket av handlingen utspelar sig hemma hos Jenna, lillebror Tage och pappa Chris. Mamma Therese finns mest som en längtan eftersom hon, mot familjens vilja, åkt på en flera månader lång yogakurs i Thailand.

Både jag och Sofia tyckte väkdigt bra om boken. Om vi bara fick beskriva den med ett ord så skulle Sofia säga “verklighetstrogen” och jag skulle säga “pigg”. Det är nämligen mycket energi i Jenna.

Vi var helt överens om att att karaktärerna var bra beskrivna, och vi gillade Jenna och hennes gäng. Av bipersonerna tyckte Sofia bäst om Svantes mamma Anki. Hon var mysig och fanns alltid tillhanda för barnen. Jag gillade syslöjdsläraren Aisha eftersom hon var så positiv och alltid stöttade Jenna. 

En person vi inte gillade var Jennas mamma Therese. Hon kändes väldigt egofixerad och brydde sig inte om Jenna ordentligt. 

Sofia tyckte att boken påminde om I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell, och böckerna om klass 7b av Gesén. Jag tyckte den påminde om Dagbok för alla mina fans av Jeff Kinney, fast med djup och socialrealism. Kanske är Jennas första en uppdaterad variant av Siv Widerbergs böcker om Hasse från 1980-talet.

Dagbok för utvalda: Jennas första är en välskriven bok som vi tror att många kan tycka om. 

Andra som skrivit om boken: Carolina läserPrickiga Paula

Boken kan bl a beställas från Adlibris. Jag lånade mitt exemplar på biblioteket, och Sofia lyssnade på ljudboken via Storytel.

Boken är utgiven av Wahlströms förlag.

