Älskar du saffran och risgrynsgröt? Då kan du varmt välkomna saffranspannkakan till ditt hem. Det kan du nog förresten göra ändå. När jag serverade den här hemma fick den faktiskt högt betyg även av de som annars är skeptiska mot såväl saffran som risgrynsgröt. 

Saffranspannkaka är en klassisk gotländsk rätt som brukar serveras med salmbär. Tyvärr är det dålig tillgång på de bären i värmländska vinterskogar, men jag tyckte att det funkade alldeles utmärkt med drottningsylt istället. Servera gärna med grädde också. 

Receptet jag använde kommer från Mitt kök. Du kan koka egen risgrynsgröt eller köpa färdig på tub. Jag använde skållade mandlar som jag hackade, men det går bra med mandelspån istället om du föredrar det.

Saffranspannkaka 

  • Ca 50 g sötmandel
  • 1,5 dl vispgrädde 
  • 0,5 dl strösocker 
  • 1 kuvert (0,5g) saffran
  • 4 ägg
  • 1 kg risgrynsgröt 
  • 2 krm salt 
  • Lite smör
  1. Sätt ugnen på 225 grader.
  2. Skålla mandlarna i kokande vatten. Häll av vattnet och ta av skalen från mandlarna. Hacka mandlarna och lägg dem åt sidan.
  3. Vispa ihop grädde, socker saffran och ägg i en bunke.
  4. Vänd ner gröten i bunken. Tillsätt saltet och de hackade mandlarna. Blanda.
  5. Smörj en ungsfat form med lite smör och häll i smeten.
  6. Grädda mitt i ugnen ca 30 minuter

Gluten/laktos

Saffranspannkakan innehåller inte gluten. 

Vid laktosintolerans: Använd laktosfri mjölk om du kokar egen gröt. Välj laktosfri risgrynsgröt på tub om du köper värdig. Använd laktosfri grädde och laktosfritt smör. 

