Under 2016 läste/lyssnade jag på 41 böcker, och det är det mesta på länge för mig. Dessutom var flera av dem väldigt bra! Hela 2016-listan finns här.

Det största skillnaden jämfört med tidigare läsår var nog att jag äntligen fattade grejen med facklitteratur. Tidigare har jag mest förknippar sådan läsning med tentaångest. Själva böckerna har jag sett som tunga tegelstens med otympligt språk utan poetisk finess. Men så fel man kan ha! Facklitteratur kan läsas med full glädje och utan ångest. Man behöver inte anteckna och memorera saker från boken när man läser för nöjes skull. Och vilka bra böcker det finns! I år har jag njutit av Ett nytt land utanför mitt fönsterTio lektioner i matlagningExpeditionen. Min kärlekshistoria100 Great Breads och Alla borde vara feminister.

I år känns det snudd på omöjligt att välja ut några favoriter bland de skönlitterära böckerna. Det blir nästan som välja bland sina barn. Med den skillnaden att jag inte har 36 ungar:)

Några av året skönlitterära favoriter är:

När jag kollar igenom listan på lästa/lyssnade böcker 2016 så var det bara 5-6 stycken som inte höll måttet. Men vilka det är avslöjar jag inte! För kanske är det en bok vara charm gick mig förbi, men som skulle passa perfekt för dig!

Jag önskar dig ett gott nytt år, med härligt givande och opretentiös läsning! 

Bild från Deposit photos.

