Här om dagen var jag så där jobbigt seg som man är efter en rejäl förkylning. Visste inte riktigt om jag skulle ligga på soffan och fortsätta vila mig i form eller om jag skulle sparka igång mig med en storstädning. I sådana lägen är det underbart att ha kompisar som förstår! Goda vännen Hanna fattade situationen direkt, och förslog att jag skulle baka något. Det blev en härligt kladdkaka med fudgeglasyr och humöret steg direkt! 

Receptet på den här mumsiga kakan hittade jag hos Bakverk och fikastunder. Kakan blir väldigt söt, så nästa gång funderar jag på att strö över lite flingsalt, eller att blanda fudgen med jordnötter för att få lite sälta. De fyra provsmakarna i familjen hade dock inga invändningar alls, utan åt av hjärtans lust.

Servera gärna kladdkakan med glass eller grädde. 

Observera att kakan behöver stå i kylen i minst 3 timmar för att fudgen ska hinna stelna! 

Kladdkaka med fudge 

Kakan:

  • 100 g smör
  • 2 ägg
  • 3 dl strösocker
  • 1,5 dl vetemjöl
  • 0,5 dl kakao 
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 kryddmått salt

Fudge:

  • 2 dl grädde
  • 1 dl strösocker
  • 1 dl sirap 
  • 100 g mörk blockchoklad 
  • 100 g smör

Eventuellt florsocker till garnering.

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Börja med kakan! Smält smöret i en kastrull och blanda sedan ner övriga ingredienser. 
  3. Smörj och bröa en form med avtagbar botten.
  4. Häll smeten i formen och grädda ca 15-20 minuter.
  5. Ta ut kakan och låt den svalna lite.
  6. Sätt igång med fudgen! Häll alla ingredienser utom smöret i en kastrull och koka tills det börjar tjockna, ca 15 minuter. Rör om ofta.
  7. Ta kastrullen från plattan och skiva ner smöret i blandningen. Rör om tills smöret har smält. 
  8. Häll fudgen över kakan och låt stå i kylen minst 3 timmar. Pudra eventuellt med florsocker innan kakan serveras.

Gluten/laktos 

Vid glutenintolerans: Använd glutenfri mjölmix istället för vetemjöl i kakan. Välj en blockchoklad som inte innehåller spår av vete.

Vid laktosintolerans: Välj laktosfritt smör och laktosfri block- eller bakchoklad. 

