Jag fortsätter mitt recentionsrace med att presentera en av årets allra starkaste läsupplevelser: Störst av allt (Wahlström och Widstrand) av Malin Persson Giolito. 

Maja sitter i ett klassrum på Djursholms allmänna gymnasium. Alla andra i rummet är skjutna och det luktar krutrök. Men Maja är helt oskadd.

Skildringen av rättegången efter skolskjutnungen och tiden innan det förfärliga hände är intensivt och drivet berättat. Vi får följa Maja som hamnar i ett händelseförlopp hon inte behärskar. 

Boken innehåller så mycket! Det är kärlek, vänskap, rasism och klassmotsättningar. Och hela tiden är det spännande. Jag vill hela tiden läsa en sida till. 

Karaktärerna är bra beskrivna och väcker starka känslor hos mig. Majas pojkvän Sebastian lever destruktivt och har en kärlekslös pappa. Dennis langar knark och Samir skäms för sitt ursprung. Allra mest knep det i mitt hjärta när Maja tänkte på sin lillasyster Lina. Den tillitsfulla 5-åringen som hon har svikit. 

Störst av allt berörde mig extra starkt eftersom jag har en släkting som begått och blivit dömd för ett våldsbrott. När något sådant händer finns det så många offer. Inte bara målsägande, utan även gärningsmannen, vittnen och anhöriga. Lidandet sprider sig runt det inträffade som ringar på vattnet. 

Andra som har skrivit om boken: BokhoraJohannes deckarhörnaFeministbiblioteketJust nu just härCarolina läser med flera.

Boken kan bl a beställas från CdonAdlibrisBokus.

