Astrid och Ellen är bästa vänner och går sista året på gymnasiet. De har längtat efter att ta studenten och låta det riktiga äventyret börja. Men så försvinner Ellen längtan och nyfikenhet på livet. Mörkret tar över. Hon drar sig undan och Astrid vet hon ska ta sig till. Hon är orolig för Ellen, vet inte hur hon ska kunna hjälpa henne och samtidigt känner hon sig sviken av bästisen som inte orkar finnas med henne längre. 

Antiloper av Ester Roxberg  är en sorglig och poetisk bok om sorg, vänskap och depression. Den är poetiskt och fragmentariskt skrivet, vilket gjorde att jag hade lite svårt att komma in i den. Tror den vunnit på mer sträckläsning och mindre tid på nattygsbord mellan omgångarna. 

Jag blir starkt berörd av både Ellens och Astrids smärta och vill krama om både dem och mig själv under läsandet. Trots allt det tunga, mörka och obeskrivligt hemska som händer Ellen så finns det ändå ett litet ljus för Astrid, hon som blev kvar. Det tar jag med mig i hjärtat. 

Andra som har skrivit om boken: FiktiviteterEli läser och skriverI hyllanBokhora med flera.

Boken kan bl a beställas från Bokus. Jag lånade mitt exemplar på biblioteket.

