Den här boken betydde så mycket för mig att jag har haft svårt att skriva om den. Jag har bakat bröd till och från sedan jag gick i högstadiet (första halvan av 1990-talet hamnar vi på.) I perioder har jag bakat minst en gång i veckan, och under andra perioder har det gått månader mellan degarna. Förutom hemkunskapslektionerna och en duktig mamma har jag varit självlärd. Steg för steg har jag blivit bättre på att baka, men det har inte varit några jättehopp framåt i utvecklingen. 

Men så läste jag 100 Great Breads av Paul Hollywood och fick lära mig nya tekniker för brödbakningen. Jag började väga istället för stt mäta ingredienserna, smöret tillsattes kallt och degen arbetades ordentligt, för att nämna tre saker. Resultatet: väldigt, väldigt goda bröd och en otrolig glädje! 

Jag har inte testat alla recepten, men jag har läst igenom allihop. Recepten är indelade i sju kapitel, och jag har bakat minst ett bröd från varje kapitel. Recepten är lätta att följa, men vid några tillfällen hade jag vela ha en bättre angivelse om mängden vätska som skulle användas. Jag tycker också det känns lite överdrivet med 100 recept eftersom några av dem är väldigt lika varandra. 

Här på bloggen har jag skrivit om blåbärsmuffinscrusty cob samt det fantastiska fullkornsbrödet med dadlar, plommon och nötter.

Nu ser jag fram emot att fortsätta utveckla mitt brödbakande, och sänder ett stort tack till Paul Hollywood för all hjälp. Och en rejäl puss till min man som gav mig boken i present.

Boken kan bl a beställas från Bokus.

