Den här boken om tonåringarna Eleanor och Park var så fin att jag kände mig riktigt sorgsen när jag läst sista sidan. Jag ville fortsätta följa dem och se så att allt gick bra.

Eleanor lever under knappa ekonomiska förhållanden i en dysfunktionell familj. Dessutom är hon överviktig, har ostyrigt hår och en mycket annorlunda klädsmak. Park å sin sida kommer från en fullt fungerande, om än lite väl perfekt, familj och gör inget större väsen av sig i skolan. Genom bussresor, serietidningar och blandband finner de varandra. Och det slår gnistor.

Eleanor & Park (Berghs Förlag) påminner på flera sätt om fantasirika Tala är guld. Båda handlar om utsatta tjejer som finner kärleken, och som vägrar göra sig till offer. Ge dig själv i present att läsa båda två!

Det gör ont att läsa om Eleanors utsatthet. Hur hon mobbas i skolan och hur styvfadern tyranniserar familjen. Det som gör mig glad med boken är att se hur Eleanor och Park lär sig av varandras liv och hur andra människor ställer upp på dem. Eleanor hittar vänner i skolan, och Parks mamma lär sig att förstå sonens kärlek till den inte helt perfekta Eleanor.

Förutom själva handlingen och karaktärerna så tycker jag även om upplägget i boken. Texten består av korta partier som skiftar mellan Parks och Eleanors perspektiv. Just de korta styckena tror jag gör boken extra lättillgänglig även för den som inte är så läsvan.

Slutligen blev jag tröstad av att Rainbow Rowell har skirivit fler böcker, bland annat den hyllade Fangirl. Så det finns gott hopp om flera fina läsupplevelser!

Andra som har skrivit om boken: BokhoraKattugglan.

Boken kan bl a beställas från Adlibris och Bokus.

