Går det verkligen att lyssna på en kokbok? Jajamen! I alla fall när det är Lotta Lundgren som läser sin egen bok Tio lektioner i matlagning (Wahlström och Widstrand). 

Lundgren skriver om flera olika aspekter kring matlagning på ett påläst, inspirerande och humoristisk sätt. Hur väljer man råvaror? Vilka smaker passar ihop? Och är det feministiskt att laga mat? Diskussion runt ämnena varvas med recept och Lundgrens svar på läsarfrågor (livskriser löses bäst med en omsorgsfullt gjord lasagne), samt korrespondens med bokförlaget. Det skulle kunna vara ett spretigt upplägg, men istället blir det en vällagad helhet.

Jag håller med Lundgren om mycket, men inte om allt. Där hon ser kapitalismen som en begränsning ser jag den som en möjlighet för oss konsumenter att kunna välja bra mat. Om vi vill det. 

Det enda negativa med att ha Tio lektioner i matlagning som ljudbok var att jag inte kunde provlaga recepten lika smidigt som om det varit en pappersbok. Men jag har faktiskt viskat till tomten att jag önskar mig bokversionen i julklapp…

Andra som har skrivit om boken: FeministbiblioteketBokhoraStina Gustafsson.

Boken kan bl a beställas från Adlibris och Bokus. Själv lyssnade jag via Storytel.

