Jag har haft en riktig äppelhelg med tillagning av mos, paj, kräm och chutney. (Testade även att göra en marmelad med äpplen och rönnbär, men den känner jag mig tveksam till.) Jag har länge varit nyfiken på att göra äppelchutney, och den gjorde mig inte det minsta besviken! Tvärt om blev den så god att jag redan funderar på att göra en omgång till.
Jag tror chutneyn kan passa bra som tillbehör till många olika rätter. Själv har jag tänkt testa den till ugnsstekt kyckling.

Äppelchutney

  • 1 gul lök
  • 1 röd chili
  • Någon msk olja
  • 1 krm kanel
  • 1 tsk curry
  • 1 tsk ingefära 
  • 500 g äpplen (4-5 stycken)
  • 1 dl vitvinsvinäger 
  • 2 dl farinsocker 
  • 0,5 dl russin
  1. Skala och hacka löken fint. Ta bort kärnorna ur chilin och hacka den i små bitar.
  2. Lägg löken och chilin i en panna eller kastrull med olja. Tillsätt kanel, curry och ingefära. Låt fräsa några minuter.
  3. Skala och kärna ut äpplena. Skär i klyftor.
  4. Häll äppelbitarna, vinägern, farinsockret och russinen i pannan/kastrullen.
  5. Låt koka ca 30 minuter. Rör om emellanåt. 
  6. Mosa runt lite med en potatisstöt om du vill ha bitarna ännu mer finfördelade.
  7. Låt svalna och häll upp i burkar.

Gluten/laktos 

Äppelchutney innehåller varken gluten eller laktos.

