De här muffinsen bakade jag när vi skulle fira en kär kollega som fylle 50 år. Först red vi islandshäst och sedan blev det mat och fika på logen. Vad mer kan man önska sig!

Jag gjorde två olika versioner av muffinsen för att testa hur jag kladdiga jag ville ha dem. Om man gräddar dem omkring 15 minuter så blir de härligt saftiga men inte kladdiga, om du håller ner gräddningen till ca 10 minuter så blir det gôtt kladd i dem. Välj själv!

Om du inte vill göra muffinsen glutenfria så använder du vetemjöl istället för glutenfri mjölmix. Mången bakpulver kan minskas med 1 tsk då.

Jag toppade muffinsen med marshmallows, men det är såklart valfritt. Jag strör på marshmallowsen i slutet av gräddningen så att de inte blir brända, men ändå hinner klibba fast på muffinsen.

Glutenfria chokladmuffins 

  • 2 ägg
  • 2 dl socker
  • 50 g smör
  • 1 dl grädde
  • 2 dl glutenfri mjölmix
  • 1 dl kakao
  • 2,5 tsk bakpulver
  • 1 tsk vaniljsocker
  • Eventuellt 50 g minimarshmallows som topping 
  1. Sätt ugnen på 225 grader.
  2. Ställ ca 12 stora muffinsformar på en plåt.
  3. Vispa ägg och socker pösigt i en bunke.
  4. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt grädden och låg koka upp. Häll ner i bunken och rör om.
  5. Vänd ner övriga ingredienser i smeten. 
  6. Häll smeten i formarna.
  7. Grädda i ugnen ca 10-15 minuter beroende på hur kladdiga muffins du vill ha. Strö över marshmallows när någon minut återstår av gräddningen.
  8. Låt svalna på galler.

Gluten/laktos

Muffinsen innehåller inte gluten. Använd laktosfritt smör och grädde vid laktosintolerans.


