För en tid sedan fick jag en av Paul Hollywoods bakböcker i present, och nu testar jag runt bland recepten. 

Crusty Cob är ett luftigt bröd med härlig skorpa. Om du vill ha ett svenskt namn på bröder så föreslår jag engelskt lantbröd.

Degen tillreda på att annat vis än vad jag är van vid. Jästen skulle inte lösas upp, smöret skulle inte smältas osv. För mig var det jättekul att testa brödbak på det sätter! Degen ska knådas ordentligt och jäsa länge, vilket gör brödet fantastiskt luftigt.  

Måtten är skrivna i gram, så hushållsvågen fick göra mig sällskap under bakandet.
Crusty Cob

  • 500 g vetemjöl special
  • 15 g jäst
  • 10 g salt
  • 40 g rumsvarmt smör
  • 300 ml vatten
  1. Häll mjölet i en bunke och smula ner jästen. 
  2. Tillsätt saltet, snöret och slutligen vattnet.
  3. Arbeta degen 2 minuter i bunken. Ta sedan upp den ut bunken och knåda på ett lätt mjölat underlag i 5 minuter.
  4. Låt degen jäsa i 2 timmar. Den behöver inte täckas över.
  5. Forma degen till en stor boll och låt den jäsa på en plåt med bakplåtspapper i 1 timme. 
  6. Ta en vass kniv och skär några ränder i degen. Strö lite mjöl över degen.
  7. Grädda på 220 grader i nedre delen av ugnen i ca 30 minuter.
  8. Låt svalna på galler.
