En uppföljare utspelar sig oftast tidsmässigt efter där föregående bok tog slut. Men i En annan (Gilla böcker) är tiden den samma som i Jag, En. Däremot är perspektivet annorlunda. I Jag, En är det En som berättar. Det är berättelsen om en själ utan bestämd kropp. En själ som varje dag vaknar upp i en ny person och får leva dennes liv för en dag. I uppföljaren En annan berättas historien utifrån Rihannons perspektiv. Hon är tjejen som En förälskar sig i när hen för en dag är i pojkvännen Justins kropp.

Jag tycker det är roligt att återse den fantastiska karaktären En, och det är intressant att få lära känns Rihannon närmare. Jag tycker beskrivningen av hennes vilja att vara alla till lags är otroligt träffande för hur det kan vara i tonåren. (Och även senare i livet, om jag ska vara ärlig.) 

Det jag vänder mig emot med boken är att det blir lite väl mycket upprepningar från Jag, En. Jag har liksom läst scenerna förut, och ibland tillför det inte så mycket att perspektivet är annorlunda. Då är det upppiggande att några episoder ändå är helt nya. Som den när Justin och Rihannon köper kakor av en hårdhudad flickscout.

Andra som skrivit om boken: BiblioteksbubbelPrickiga Paula,

Boken kan bl a beställas från Bokus.

