Jag fick den här boken rekommenderad från flera håll, men avfärdade den på grund av titeln som jag tyckte lät banal. Men så föll jag till föga, och det är jag glad för. Konsten att höra hjärtslag (Forum) är nämligen en riktigt fin historia om hisnande kärlek. 

Bokens ramberättelse består av amerikanskan Julias sökande efter sin försvunna pappa. Bokens kärna är historien om hennes pappa Tin Wins uppväxt i Burma och hans liv med själsfränden Mi Mi. Tin Wins uppväxt var allt annat än enkel. Han både övergavs och förlorade synen som liten. Men vänliga människor och hans unika förmågor vände livet från sorg till glädje.

Bokens stora behållning är relationen mellan den blinde Tin Win och flickan Mi Mi men vars förkrympta fötter hindrar henne från att kunna gå. Den finner en vänskap, som sedan utvecklar sig till kärlek och symbios. 

Jag tycker också det är intressant att läsa om när Tin Win får synen tillbaka, och att det inte är enbart positivt för honom.

Det jag vänder mig emot är bokens ytliga andlighet. Jag får Paulo Coelho-vibbar, vilket inte är ett positivt omdöme från mig. Boken hade gärna fått gräva djupare och språket hade gärna fått vara mer direkt. Det blir ibland ett lite smetigt och flummigt språk som skulle kunna misstolkas för poetiskt. 

Ändå gillar jag de stora känslornas och kärlekens magi i boken och har redan börjat lyssna på fortsättningen.

Andra som har skrivit om boken: Johannas deckarhörnaBokhusetBloggbohemenBeas bokhylla.

Boken kan bl a beställas från BokusAdlibris

Jag lyssnade och läste via Storytel.

