En Feelgoodbok brukar ofta börja med att något riktigt jobbigt har hänt som ställer livet på ända. I Pollys fall har företaget som hon och sambon Chris byggt upp gått i konkurs. Och det samma  har hänt med deras relation. Polly är arbetslös, pank och singel.

Nästa steg i en feelgoodbok är att hitta lösningar på problemen och skapa sig ett nytt liv. För Pollys del blir det en billig och sunkig lägenhet i det ödsliga Mount Polbearne. Hon återupptäcker sin hobby att baka bröd, och kan så småningom glädja ortsborna med sina nybakade läckerheter. 

På väg mot lyckan måste huvudpersonen i en feelgood få tampas med en del svårigheter. Polly möter stort motstånd från ordens etablerade bagare, den bittra Mrs Manse. Och så drabbas hela orden av ett stort trauma under en storm. Dessutom kan det vara ganska svårt att börja dejta igen.

Det lilla bageriet vid strandpromenaden (Massolit Förlag) av Jenny Colgan är en feelgood av medelklass. Betydligt bättre än Den glömda rosenträdgården av Conlon-McKenna, men inte liks bra som Anna och den franska kyssen av Perkins.

Allra, allra bäst gillar jag Pollys passion för att baka bröd. Den förmedlas så starkt att jag, mitt i sommarvärmen, skruvade på ugnen och satt ett par degar. Boken avslutad föredömligt nog med några av Pollys recept, och kanske tar jag och testar några av dem.

Jag tycker även om flera av karaktärerna i boken. Som charmige fiskaren Tarnie och bitchiga snyggingen Kerensa.

Det jag inte gillar är att språket känns ganska undermåligt. Det är minus för både rytm och ordval. Sedan blir boken lite väl buskis för min smak ibland. Som att Polly skaffar en lunnefågel som husdjur och skildringen av den socialt bortkomne fiskaren Jayden.

Det är ändå en charmig och fin bok som du gärna kan unna dig, om du längtar efter avkoppling utan ansträngning. 

Andra som skrivit om boken: ChickliterevolutionenI hyllanVästmanländskanSida efter sida.

Boken kan bl a beställas från AdlibrisBokus och Cdon. Själv lyssnade jag via Storytel.

