Visst är det underbart med nybakat bröd! Själv har jag skämt bort mig och min familj med nybakt bröd till frukost under semestern. Nej, du behöver inte alls ställa klocka på 4 och slita ihjäl dig innan resten av världen ens har vaknat. Släng bara ihop en liten deg på kvällen, in med den i kylen, och grädda den på morgonen. 

Idén till receptet fick jag från Tidningen Hembakar.

Kalljäst rågsiktskaka

  • 1/4 paket jäst (12g)
  • 1/2 tsk salt
  • 1 tsk sirap
  • 2 dl mjölk
  • 1 msk rapsolja
  • 4 dlrågsiktsmjöl 
  • 1 dl vetemjöl
  1. På kvällen: Smula ner jästen i en bunke. Häll på saltet och låt jästen smälta. Rör om.
  2. Tillsätt sirap, olja, mjölk, rågsiktsmjöl och vetemjöl. Arbete inhop till en deg. Det gör ingenting om den är kletig.
  3. Lägg en bakplåtspapper i en springform (ca 24 cm i diameter). Häll ner degen och platta till den.
  4. Lägg plastfolie över degen och platta till den lite till.
  5. Låt degen stå i kylen över natten.
  6. På morgonen: Ta fram degen ur kylen och sätt ugnen på 250 grader. Låt degen jäsa i rumstemperatur medan ugnen blir varm.
  7. Ta bort plasten från den jästa degen och gör lite hål i degen med en gaffel.
  8. Grädda mitt i ugnen ca 12-15 minuter.
  9. Lyft upp brödet med hjälp av bakplåtspapper och låt der svalna en liten stund på galler.

Gluten/laktos

Brödet innehåller gluten. Använd laktosfri mjölk vid laktosintolerans.

