Amanda ser ut som en helt vanlig tonårstjej när hon börjar på sin nya skola i den amerikanska södern. Tvärt om vad hon befarar så får hon snabbt kompisar, och hon börjar dejta Grant, en kille som får det att pirra i magen på henne. Men Amandas liv är långt ifrån enkelt. Hon föddes nämligen som en kille och har genomgått en könskorrigering. Massiv mobbning tvingade henne att flytta från sin älskade mamma för att kunna byta skola.

Men hur hanterar man en sådan sak? Hur mycket kan man lita på folk, och vad vågar man berätta utan att riskera trakasserier och avståndstagande?

Jag tycker att Om jag var din tjej (Lavender Lit) av Meredith Russo  tar upp transexualitet på ett väldigt intressant sätt. Amanda får vara både enkel och komplicerad på samma gång. Hon är en helt vanlig tonåring, men ändå inte. 

Som läsare skäms jag över de personer som gör Amandas liv farligt och svårt. De som hatar, förföljer och tar avstånd.  Sådana personer finns på riktigt, varje dag och överallt. Det som glädjer mig som läsare än de modiga människorna som vågar älska och som vågar stå upp för Amanda. De finns också på riktigt. 

Om jag var din tjej är en fantastiskt fin bok som uppmuntrar oss stt våga vara oss själva. Den kommer också med en rörande vädjan till transpersoner att inte ta sitt liv. Jag önskar, önskar att samhället förändrar så att en sådan vädjan inte längre behövs. 

Boken är en lättläst bladvändare som jag slukade på några få sittningar. Kanske hade jag velat ha lite mer fylligt berättat om Amandas nutid och hennes förflutna, men annars har jag inget att invända.

Extra rörande är föräldrarnas känslor gentemot Amanda och hennes könsbyte. Den där sorgen över “sonen” som inte längre finns, samtidigt som de vill finnas där och acceptera barnet som blivit deras dotter. De känslorna känner jag väl igen från Ester Roxbergs fina biografi Min pappa Ann-Christine.

En förbannad podd ordnar en bokcirkeldiskussion om boken med start den 24/7. Häng med, vetja! (Se poddens Facebooksida för mer info).

Andra som har skrivit om boken: VästmanländskanFeministbiblioteketBokpärlanPrickiga Paula med flera.

Boken kan bl a beställas från Bokus.

