Härom kvällen när vi laddade inför kvartsfinalen i fotbolls-EM åt vi Welsh rarebit (varma smörgåsar med kryddig oststuvning) till middag, och Welsh cakes som dessert. 

Kakorna blev fantastiskt goda och smakade som en blandning mellan munkar och plättar. Yngsta dottern tyckte även att de påminde om shortbreads i smaken, och jag säger inte emot.

Kakorna gräddas inte i ugnen utan steks i en stekpanna. Jag fick greja lite för att få till rätt temperatur, men sedan gick det bra. Körde på medelvärme+, ungefär. 

När kakorna är stekta ska de vändas i strösocker, men eftersom kakorna är sköra när de är varma så lade jag dem i en tallrik med socker och strödde sedan socker på kakans översida för att slippa vända på den.

Som jag förstått det ska kakorna serveras kalla, men jag kan intyga att de är väldigt goda även som varma.

Recepte kommer från BBC.

Welsh cakes

  • 3,75 dl vetemjöl
  • 110g smör
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 dl strösocker
  • 1 ägg
  • 1 näve sultanrussin
  • Ev. en liten skvätt mjölk
  • Smör till stekningen
  • Strösocker till garneringen
  1. Häll mjölet i en bunke och hacka ihop det med smöret. 
  2. Tillsätt bakpulver, socker, ägg och russin. Forma till en deg, om det behövs, tillsätt en liten skvätt mjölk för att få ihop degen.
  3. Kavla ut degen tills den är ca 5 cm tjock.
  4. Stansa ut runda kakor med 7-10 cm i diameter.
  5. Stek kakorna i en stekpanna med smör. Stek tills de är gyllenbruna, ca 2-5 minuter per sida.
  6. Lägg kakorna i en tallrik med socker och strö socker ovanpå kakan.

Gluten/laktos

Kakorna innehåller gluten. Använd smör och mjölk utan laktos vid laktosintolerans.

