Min dotter Sofia har sett till att vi äter vegetarisk mat ofta än förut. Den här sista tematisdagen bjuder jag på en intervju med min goding.

Hur kom det sig att du ville börja äta mer vegetarisk mat?

Jag minns inte riktigt, men jag bestämde mig för det när jag gick i ettan. Jag tror det var för att djuren skulle ha det bra och för miljön. Jag var väldigt insatt i miljöfrågor. Jag har sett flera dokumentärer om det på YouTube.

Hur ofta hade vi ätit vegetariskt här hemma om du fått bestämma?

5 dagar i veckan. Vi hade ätit fisk och något gott kött, som lövbiff, de andra två dagarna.

Vilka fördelar och nackdelar finns det med att äta vegetariskt?

Fördelar är att man inte skadar djuren, och att vegetarisk mat är godare och mer miljövänligt. Nackdelen är om man inte får i sig alla proteiner och får näringsbrist.

Var hittar du idéer till nya vegetariska recept?

Jag äter mycket vegetarisk mat i skolan, och så googlar jag efter recepten på de rätterna. Jag får mycket inspiration från YouTube och olika hemsidor också.

Har du några förebilder när det gäller att äta vegetariskt?

Ja, Therese Lindgren. Hon är vegan och pratar om det på sina YouTube-videor.

Vilka vegetariska rätter tycker du bäst om?

Det är nog vegetariska nachos, linsgryta, och quornfilé med pommes.

Finns det något rätt som du inte gillar?

Det är nog något med bönor i.

Är det någon vegetariskt rätt du är sugen på att testa?

Avocadosushi och annan vegetarisk sushi. Jag har ätit avocadosushi förut, men det är säkert fem år sedan nu.

Har du något tips till den som vill börja äts mer vegetarisk mat?

Att planera in det. Till exempel att alltid ära vegetariskt på tisdagar. För då vet man att det blir av.


Sofia (i mitten) och hennes två syskon. En intervju med brorsan Nils finns här. Selma hälsar att hon kanske ställer upp på en intervju framöver…

