Jag har nyligen hittat bloggen Vegokäk som är alldeles full av inspirerande recept. Mitt bland recepten hittade jag också en enkät om mat som ska få bli min hjärngymnastik att besvara.

Vilken är den godaste pastarätten?

Jag älskar lasagne! Både med och utan kött. Åt det senast i torsdags när jag var bortbjuden till min kompis Jenny.

Hur var du med maten som liten?

Jag var liten i maten, men inte kräsen. På fester där det fanns speciell mat för barn ville jag helst ha vuxenalternativet. Jag hade lite svårt för kokt potatis. Speciellt om den hunnit kallna och om det inte fanns någon god sås att ha till,

Den bästa smaken på chips?

För några veckor sedan köpte vi chips med parmesansmak, och det var väldigt gott. Men allra godast är hemfriterade chips som saltats lite lätt.

Topp 3 bästa produkterna eller råvarorna?

  1. Grädde
  2. Jordgubbar
  3. Färsk basilika 

Om du var tvungen att bara äta mat från en matkultur resten av ditt liv, vilken skulle du välja?

Svår fråga! Just idag säger jag grekisk mat, men imorgon kanske jag säger indisk eller vietnamesisk mat.

Tipsa om något bra matkonto på instagram!

Jag gillar @tuvessonskan och @vardagsmatalajess . Inspirerande mat och snygga bilder! Om du vill kolla in mig så finns på @bakbokmat

Vad tycker du att den ultimata tacon ska innehålla?

Köttfärs, kyckling, vegetariskt eller fisk spelar inte så stor roll, men det ska vara mycket sås!

I vilken form är potatis som allra godast?

Jag är väldigt svag för potatisgratäng. Speciellt om den är så där härligt krämig och gräddig.

Har du någon dyr matvana?

Trots att jag älskar matlagning så är jag väldigt förtjust i att äta på restaurang, men det här jag ju inte varje vecka direkt. En annan dyr grej jag gillar är färska kryddor. Måste faktiskt försaka ta och odla lite själv i sommar.

Vad lagar du om du har minimalt med tid i köket?

En snabbklassiker i den här familjen är färsk pasta, gravad lax och en kall sås. 

Vad är din paradrätt?

Min Annie Lööf-biff (pastasås med lövbiff, crème fraiche, champinjoner och vitlök) har hittills inte gjort någon gäst besviken. 

 Topp 3 restauranger i staden där du bor:

Jag älskar ju min hemort Forshaga, men den har inte särskilt många restauranger att erbjuda. Därför nämner jag tre bra restauranger i Karlstad istället.

  • Frost, fräsch och god mat som har det där lilla extra.
  • Happy Kitchen, stan’s absolut bästa sushi.
  • Mezze, härligt turkisk mat i mysig miljö.

OM jag listar restauranger i Forshaga hade Soja kommit etta.

Vad består den bästa helgfrullen av?

Åh! Nybakt bröd och många sorters pålägg. Eller rester från middagen dagen innan. Eller svärfars mannagrynsgröt. Men framför allt: lugn och ro.

Vilken är den senaste råvaran eller maträtten du lärde dig att tycka om? 

Det är nog kikärtor. Hade inte förstått hur gott det kunde vara förrän jag gjorde egna kikärtsbiffar här om månaden.

Finns det någon mat som du inte skyltar med att du gillar?

Kanske är jag lite mer förtjust i Calzone och en kall burk Coca Cola än vad jag vill kännas vid.

Din bästa budgetmat?

Linssoppa med curry är väldigt gott, och kostar inte många kronor per portion. 
 Vad brukar du käka till lunch?

Så gott som alltid är det matlåda med rester som gäller.

Vad är det bästa att äta och dricka på en fredagkväll?

Jag är väldigt förtjust i paj, så kanske en slaldjurspaj med en god sallad och vitlöksdressing till. Jag dricker gärna vatten, men om det ska vara något alkoholhaltigt så väljer jag Xide Mandarin Chili.

Vilken maträtt tycker du att fler borde upptäcka?

Jag tycker att fler borde återupptäcka kålpudding. En otroligt god rätt som dessutom bör vara ganska billig per portion. 

 Dela med dig av något smart matlagningsknep!

Om du lagar efter recept och receptet innehåller något du verkligen gillar, ta mer av den ingrediensen. Om receptet innehåller något du ogillar, hoppa över eller byt ut. Se receptet som en inspiration och inte som en lag.

Vad lagar du om du ska laga mat åt många personer?

Exempelvis Kycklingspett med jordnötssås eller en god linssoppa. 

 Vilken är den godaste såsen?

Någon härlig svampsås med mycket grädde.

Vilken råvara önskar du var i säsong?

Jordgubbar, trattkantareller, blomkål, nektariner.


