Fantastiskt charmiga Anna och den franska kyssen fick lyckofjärilarna att flyga runt i mig. En så söt och fin feelgood med lagom mycket djup. I den fristående fortsättningen Lola och pojken i huset bredvid (Modernista) möter vi Anna och St Clair igen, men den här gången som bifigurer. 

Nu ligger fokuset på 17-åriga Lola som bor i San Fransisco med sina två pappor. Lola äskar att klä ut sig och att göra kostymer. Och så älskar hon, till sina föräldrarna förtret, sin 22-årige pojkvän Max. Trots föräldrarnas ogillande är livet ändå ganska harmonisk fram till att familjen Bell återvänder och  flyttar in i huset bredvid. Gamla minnen väcks till liv, och Lola tvingas konfronteras med tvillingarna Cricket och Calliope Bell som hon bott granne med  till och från under uppväxten. 

Jag tycker väldigt mycket om att Lola utvecklas genom boken och att hon genom svårigheter lär sig att bli både stark och stolt. Kärleken till grannkillen Cricket är bitvis så fint beskriven att jag nästan blir kär själv. Och Lolas bästis Lindsey är en riktigt cool tjej. 

Men vissa saker förstår jag inte riktigt. Som varför Lolas föräldrar tycker så hemskt illa om Max och varför den där åldersskillnaden ska ha så stor betydelse. 

En sak jag gillade med Anna och den franska kyssen var att den kändes så oskuldsfull. I Lola och pojken i huset bredvid är det både sex och knark, vilket såklart kan göra en bok spännande, men själv föredrog jag faktiskt det oskuldsfulla. Kanske för att det kändes som ett mer originellt upplägg.

Andra som skrivit om boken: Beas bokhyllaAgnes bokbloggNilmas bokhyllaZellys bokblogg med flera.

Boken kan beställas här och här, samt spelas som ljudbok här.

  

