Veckans utmaning från Kulturkollo är att berätta om kokböcker man tycker om, men kanske inte använder så mycket, och de som är alldeles härligt kladdiga av all andhämtning. 

Trots namnet på min blogg så använder jag inte kokböcker särskilt ofta. De flesta recept jag testar har jag hittat elektroniskt, och bland mina “Läst och lyssnar-listor” återfinns inte en enda kokbok. Ogillar jag kokböcker? Nej, inte alls. Det är nog bara att den här matintresserade bokmalen har (minst) ett område kvar att utforska. Nämligen kokboken. 

En kokbok som står i min bokhylla men som jag inte använt är Fotbollskokboken. I den blandas fotbollshistoria med fantasifulla recept. Allt passionerat skrivet och skickligt fotograferat. Maken har lagat några av recepten, och de var ljuvligt goda. Bland annat Zlatanköttbullar i tomatsås.

Kokboken med stort K och med mest kladd i är, utan tvekan, Annas mat av Anna Bergenström. En riktig klassiker med idel pålitliga recept utan onödigt krångel. Jag har bland annat bloggat om saffransfisk med recept från Annas mat. 

Kulturkollo undrar också om litterära favoritskildringar av mat, och då svarar jag tveklöst Mãn av Kim Thúy. Aldrig har jag läst en sådan poetisk, vacker och innerlig hyllning till maten och matlagningen. De minnen och möjligheter som ryms där i. I recensionen beskrev jag det som att ingen annan bok passat så perfekt för min blogg. 

Framöver ska jag nog ta och botanisera lite mer bland kokböckers. Tror det finns många gultkorn att upptäcka för mig där. I första hand matmässigt, men vem vet, kanske också litterärt.

   
   

