Det här en god och lättlagad soppa som familjen tyckte mycket bra om. Men själv tyckte jag att den var lite tråkig. Jag kommer säkert laga den fler gånger, men då kommer den nog, till familjens förtret, att piffas upp lite. Kan tänka mig en rejäl dos örtkryddor, en burk majs eller något annat som finns tillgängligt. 

Receptet kommer från Ica.se Jag hoppade över paprikan och fick använda tacosås istället för tomatpuré eftersom purén lyste med sin frånvaro i skafferiet.

Jag använde grönsaksbuljong, men det går säkert minst lika bra med köttbuljong i soppan.

Köttfärssoppa 

  • 1 gul lök
  • 1 morot
  • 4 potatisar
  • 3 buljongtärningar
  • 2,5 dl creme fraishe
  • 500 g köttfärs 
  • En klick smör
  • 2-4 msk tacosås
  • Ca 12 dl vatten
  • Salt
  • Peppar
  1. Skala och hacka löken. Skala moroten och riv den grovt på ett rivjärn. Skala potatisarna och skär dem i stavar.
  2. Lös upp buljongrärningarna i 0,5-1 dl kokhett vatten.
  3. Häll creme fraishen i en stor kastrull. Tillsätt grönsakerna och buljongen. Låt koka ca 10 minuter.
  4. Stek upp köttfärsen i en stekpanna med en klick smör.
  5. Häll köttfärsen i kastrullen. Tillsätt vatten och låt soppan koka till potatisarna blivit mjuka.
  6. Smaka av med salt och peppar.

Gluten/laktos

Kontrollera innehållet i buljongtärningarna vid gluten- eller laktosintolerans. Stek köttfärsen i laktosfritt matfett och använd laktosfri creme fraishe vid laktosintolerans.

