Det händer inte ofta, men den här boken valde jag efter att ha sett det fantastiskt vackra omslaget (på Lindas blogg) för drygt ett år sedan. Jag kunde inte glömma bilden och den fascinerande titeln, så när jag hittade Vi behöver nya namn (Wahlström & Widstrand) av NoViolet Bulawayo som bokcirkelkasse när det var min tur att välja bok så var valet självklart. 

Vi får följa Darling, en 9-årig tjej i Zimbabwe, och hennes kompisgäng. De bor i en fattig kåkstad med hungern och våldet ständigt närvarande. De stjäl frukt för att bli mätta en liten stund, och de får se saker som inget barn skulle behöva se. Men det finns även bra saker. Som lekarna, deras vänskap och drömmarna om en bättre framtid. 

Något av det allra bästa med boken är språket. Det är naket och naivt på ett sätt som passar huvudpersonen väldigt bra. Allt eftersom Darling växer upp mognar också språket i boken. 

Boken ändrar också karaktär när Darling flyttar till sin moster i USA. Materiellt sett får hon det mycket bättre där, men samtidigt går hon sönder. Hon hör inte längre till i Zimbawe, men hon kommer aldrig kunna bli en fullvärdig medborgare i USA. 

Vi behöver nya namn har så otroligt mycket att ge. Som skildringar av kolonialism, felriktat bistånd från den vite mannen, rasism, kulturell förvirring, livet som halvt illegal invandrare… Allt förmedlat med ett drivet språk och stor berättarglädje. 

Nej, alla i bokcirkeln gillade inte Vi behöver nya namn, men jag älskade den. 

Andra som skrivit om boken: Ingrids boktankar.

  

