Nu ser jag ju inte särskilt ofta på tv, men för ett tag sedan såg jag ett avsnitt av Årets sockerbagare på SVT-play med äldsta dottern. Och förutom att det var ett riktigt trevligt program så fick jag två bra tips som jag gärna delar med mig av.

1. Värm inte upp degspadet utan låt det vara kallt. Smält smöret, men värm inte upp vattnet/mjölken. Jag tycker att degen jäser på ett mycket trevligare sätt då. Den blir mer lättarbetat och bröden eller bullarna blir extra luftiga. Jag låter degen jäsa till dubbel storlek ungefär, och kanske tar det någon minut extra med kallt dagspad, men det är det värt!

2. Jäs degen under plastfolie. Förut har jag brukat lägga en bakhabdduk över bunken när degen ska jäsa, men den blir ofta lite torr och hårt högst upp då. Men plastfolie håller sig degen mjuk och fuktig. Jag lägger plastfolie över degen och petar in den lite under kanterna. När bröden/bullarna jäser andra gången använder jag bakhabdduk som vanligt.

Lycka till med bakandet!

  

Blivande grahamsfrallor jäser under plastfolie.

