Syskonrelationer är ett fascinerade ämne, och det finns många böcker om det. Både för liten och stor. Allra käraste syster, Kastrullresan, Dagbok för alla mina fans, Albetre och Jakob… Ja, listan är nästan oändligt.

Veckans uppdrag från Lyran är att presenters tre böcker som handlar om syskon. Jag skrev en sådan lista i februari 2014 (den finns här) men bestämde mig för att inte återanvända de tipsen, utan istället presenters tre andra böcker. (Även om En halv gul sol, Kaninhjärta och Jag saknar dig, jag saknar dig är tre väldigt bra böcker.)

Tematrio: syskon 

Mörka platser, av Gillian Flynn.    Här möter vi syskonen Day i en allt annat än mysig historia. Det är smutsigt, dysfunktionellt, fruktansvärt hemskt och alldeles lysande. Stundom så spännande att jag glömde andas.

Stolthet och fördom, av Jane Austen. Systrarna Elizabeth, Lydia, Catherine, Mary och Jane Bennet är ett härligt gäng som bor på den engelska landsbygden. Bokens hjältinna är Elizabeth Bennet. Intelligent, snäll och sällan svaret skyldig. 

Låt vargarna komma, av Carol Rifka Brunt. Systrarna June och Greta har stått varandra väldigt nära, men kärlek och sorg gör att de tappar varandra. Båda försöket hitta tillbaka, men det är svårt när en stor familhehemlighet ligger i vägen.

Vilka böcker om syskonen tycker du om?

  
Syskonskaran i familjen Bakbokmat. Världens tokigaste och finaste!

